PARALEGAL OFFICER (M/V)

WERKOMGEVING

De Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (SFPIM) is een naamloze vennootschap van openbaar nut waarvan de Belgische staat de enige aandeelhouder is (www.sfpi-fpim.be). SFPIM heeft als visie en ambitie het ‘Sovereign Wealth Fund of Belgium’ te worden en een motor te zijn voor een duurzame economie en sociaal welzijn op lange termijn.

Op basis van gemeenschappelijke en algemeen erkende waarden zoals teamgeest, respect, bekwaamheid, efficiëntie en integriteit wil SFPIM een betrouwbare partner zijn die Belgische ondernemingen helpt om referenties in hun sector te worden, door ze ‘smart capital solutions’ aan te bieden. De investeringsstrategie is meer specifiek gericht op rendabele ondernemingen in vooraf bepaalde prioritaire domeinen. Het tweede deel van haar opdracht bestaat erin de stabiliteit van de Belgische economie op lange termijn te handhaven, door bij te dragen tot de verankering van de strategische activa voor zowel veelbelovende als gevestigde bedrijven.

ALGEMENE BESCHRIJVING

Binnen SFPIM (en ook voor haar dochtermaatschappijen) maakt de Paralegal Officer volledig deel uit van het juridische team waarin verschillende Legal Advisors, een ESG Officer en een Legal Operation Officer werkzaam zijn. Hij/zij brengt rechtstreeks verslag uit aan het Head of Legal. De Paralegal Officer werkt samen met de andere interne teams van SFPIM (Uitvoerend Comité, Investment Managers/ Analyst, HR & Office Management, Boekhouding, …) en ook met externe partijen (advocaten, notarissen, overheidsdiensten en toezichthoudende instanties enz.).

BELANGRIJKSE VERANTWOORDELIJKHEDEN

  • Zich vertrouwd maken met de levenscyclus van investeringen en ervoor zorgen dat alle daaraan verbonden beslissings- en contractuele processen correct geregistreerd worden in de ERP-software (Odoo);
  • Het juridische team helpen met het bijhouden van een reeks lijsten, tabellen en bestanden met betrekking tot het bestuur van SFPIM en/of haar dochtermaatschappijen (kadasters van personen die de belangen van SFPIM vertegenwoordigen, jaarlijkse governance-vragenlijsten, lijsten van mandaten van bestuurders, …);
  • Het juridische team helpen met de jaarlijkse KPI-reporting (key performance indicators);
  • Zich vertrouwd maken met de tekenregels en toezien op de opvolging van de ondertekening van contracten en andere juridische documenten, de bewaring en klassering ervan;
  • Zich vertrouwd maken met en toezien op de naleving van de KYC-procedures die verbonden zijn aan de investeringen van SFPIM en/of haar dochtermaatschappijen;
  • Het juridische team helpen met het juridische secretariaat van de raad van bestuur en de gespecialiseerde comités van SFPIM en/of haar dochtermaatschappijen;
  • Het juridische team helpen met de redactie en bijwerking van de interne beleidslijnen;
  • Zich vertrouwd maken met en ondersteuning bieden bij de implementatie van de procedures van mededinging van externe dienstverleners (procurement);
  • Het juridische team helpen met het opstellen van briefwisseling en/of officiële verklaringen.

PROFIEL

Opleiding

  • Bachelorniveau in de rechten of gelijkwaardige ervaring.

Ervaring op juridisch gebied

  • Goed inzicht in de thema’s verbonden aan de governance van bedrijven en/of de juridische aspecten van M&A– en Private Equity-verrichtingen.
  • Interesse voor economisch recht en overheidsinvesteringen is een troef.
  • Ervaring in het samenstellen van dossiers voor opvolging van investeringen, in het opstellen van governancedocumenten en in het bijhouden van tabellen voor opvolging van indicatoren.

Talen en hulpmiddelen

  • Nederlandstalig met een goede kennis van het Frans en een goede kennis van het Engels voor het lezen van financiële en juridische documenten.
  • Goed ontwikkeld vermogen om vertalingen te controleren en correcties in het Frans, Nederlands en Engels te coördineren.
  • Goede kennis van de tools van Microsoft Office Suite (vooral Word en Excel) en uitgesproken interesse om andere IT-applicaties aan te leren (kennis van Odoo of ervaring met een ERP of een workflowsoftware is een troef).

Gedragscompetenties

  • Nauwgezetheid en analytische geest.
  • Goed kunnen spreken en schrijven.
  • Volharding en hardnekkigheid om de nodige documenten voor een dossier te verkrijgen.
  • Vermogen om informatie te structureren en in te delen en een archief bij te houden.
  • Kritisch denkend en nieuwsgierig om de activiteiten van SFPIM te begrijpen.
  • In teamverband kunnen werken.
  • Zelfstandig en proactief.
  • Beschikbaar en flexibel.
  • Empathisch en loyaal.

 STATUUT EN VOORDELEN

De geselecteerde kandidaat wordt aangeworven met een overeenkomst voor onbepaalde tijd en geniet de volgende voordelen:

  • ziekte-/ invaliditeits-/ hospitalisatieverzekering
  • groepsverzekering (pensioen/ leven/ overlijden)
  • maaltijdcheques
  • bedrijfswagen of mobiliteitsbudget.

SFPIM steunt ook de vrijwillige permanente bijscholing van haar werknemers.

 PROCEDURE VOOR DE INDIENING VAN KANDIDATUREN

Geïnteresseerden kunnen hun kandidatuur via e-mail (contact@sfpim.be) of met de post (Louizalaan 32/4 – 1050 Brussel) verzenden naar mevrouw Alexandra Mineo. De volgende documenten moeten worden bijgevoegd:

  • curriculum vitae
  • kopie van de voor de functie vereiste diploma’s en eventuele andere getuigschriften
  • schriftelijke motivering (beschrijving van de huidige functie en belangstelling voor de vacature).

Kandidaturen moeten vόόr 15/01/2026 worden ingediend.

 

impact